1. rok sportovních tříd na základní škole TGM

Prvním rokem písecký FC spolupracuje se základní školou T. G. Masaryka. Díky předem deklarované provázanosti byli jednotliví hráči FC Písek zařazeni do sportovních tříd a fotbalu se mohou v dopoledním čase věnovat společně s výukou. Premiérový rok se blíží ke svému konci a svými slovy jej zhodnotili šéftrenér písecké mládeže Mgr. Josef Šácha a ředitel písecké základní školy Mgr. Jiří Kothánek.

Práce s mládeží byla letos prvním rokem rozšířena o spolupráci se základní školou T. G. Masaryka. Pane Šácho, můžete svými slovy trochu přiblížit, v čem konkrétně spočívala?

Spolupráce mezi klubem FC Písek a základní školou T. G. Masaryka se rozjela 1. září 2012 a spočívá především v tom, že zde máme své hráče zařazené do jednotlivých sportovních tříd. Nejmladší kategorií je třetí třída, kde je do výuky přidána jedna hodina fotbalu týdně. Dále je tu 4. a 5. třída, která má jednou týdně navíc dvouhodinovou tréninkovou fázi. Se zvyšujícím se věkem tréninková jednotka narůstá, tudíž 6. a 7. třída má již dvouhodinové tréninky dvakrát týdně. To vše bez jakéhokoliv snížení počtu hodin výuky ostatní předmětů. Na spolupráci bychom rádi navázali také v dalších letech a naším přáním by bylo ji co nejvíce zkvalitnit. Od příštího roku bude navazovat dvěma dopoledními tréninky 8. a 9. třída a navíc ročníky z druhého stupně mají ještě o jednu vyučovací hodinu tělesné výchovy navíc.

Jde po roce vypozorovat první rozdíly, tréninků je hned přece jenom více…

Přesně tak, tréninků je více, což by se vždy mělo někde projevit. Myslím, že nejvíce je zvýšený počet tréninků znatelný především na práci s míčem. Jistě je také dobré, že se hráči fotbalu nevěnují pouze v odpoledním čase, ale i dopoledne, kde se ovšem snažíme o to, aby tréninky nebyly tak fyzicky náročné ale spíše pestré. Dopolední fázi zaměřujeme především na herní činnosti jednotlivce, techniku provedení a osvojování si nových herních dovedností. Máme na všechno více času a můžeme se tak věnovat i více činnostem, které s fotbalem úzce souvisí. Ať už je to například gymnastika nebo využití sport centra Harmony, které využíváme především v zimních měsících a soustředíme se zde na cvičení na svalovou disbalanci, zpevnění vnitřního svalstva, koordinační schopnosti a podobně. Další výhodou je také to, že škola T. G. Masaryka je v blízkosti našeho sportoviště a kluci hned po škole přecházejí na hřiště.

Objevily se během prvního roku nějaké komplikace, které by narušovaly vaše plány?

Nevím o ničem zásadním. Objevili se pár organizačních drobností, ale ty jsme vyřešili. Ani pro školu jako takovou to nebylo prakticky nic nového. Již pár let zde funguje podobná provázanost s hokejovým klubem a my se stali součástí tohoto režimu. Škola nám vyšla maximálně vstříc a zařadila nás do stejného programu jako hokejisty.

Jaké jsou počty fotbalistů v jednotlivých sportovních třídách?

Příští školní rok by měly být počty následovné. Ve skupinách 8. – 9. a 6. – 7. třída bude shodně po sedmnácti hráčích. Ve 4. – 5. třídě bude patnáct hráčů.

Uvažovali jste o něčem podobném také u nějaké z píseckých středních škol?

Jsme blízko dohody se Střední průmyslovou školou v Písku, kde bychom se rádi domluvili na jednu dopolední tréninkovou jednotku týdně. Jednání s paní ředitelkou by měla proběhnout v nejbližších dnech.

Jiří Kothánek: Navázat spolupráci pro nás nebyl problém

Pane Kothánku, jak vlastně spolupráce mezi vaší školou a fotbalovým klubem vznikla?

Oslovil nás samotný klub a pro nás to nepředstavovalo prakticky žádný problém. Podobný režim zde již funguje s hokejovým klubem a navázat na něco podobného s fotbalem jsme považovali jako výzvu a dobrý nápad.

Tréninků není příliš mnoho, nemáte ale strach, že by mohl jít u hráčů sport na úkor školy?

To si nemyslím. Tito žáci si v sobě nesou jistou seberealizaci už díky tomu, že se pohybují v kolektivním sportu. Žádnou špatnou zkušenost s tímto nemáme.

Fotbalový klub si spolupráci pochvaluje. Také na ni nahlížíte pozitivně?

Jsme rádi, že pomáháme vychovávat budoucí sportovce a nevidím tu nic, co by mělo do let budoucích spolupráci negativně ovlivnit. Naopak se budeme snažit o to, abychom nalezli společnou řeč s kluby i nadále.

Aktuálně probíhající sezona se blíží do svého konce. Mezi hráče, kteří měnili školní prostředí, patří i Patrik Hrachovec (na fotce), který původně začínal s fotbalem ve Vodňanech. „Líbila se mi možnost, že budu častěji trénovat a také budu více s týmem. Když si vzpomenu, tak dříve ve Vodňanech jsme měli tréninky třeba jenom dva, teď jich je i šest. To bude asi největší rozdíl. Myslím ale, že mi to může jen pomoci v tom, abych se zlepšoval,“ pověděl útočník mladších žáků kategorie U13 a současně žák 7. třídy.

Patrik Hrachovec

Zatímco Hrachovec v Písku nehraje prvním rokem, jsou tu ale i hráči, kteří měnili kvůli nově zavedenému režimu sportovních tříd působiště. Typickým příkladem může být Daniel Jizba, který přišel z Čimelic. „Je více tréninků, takže je to celkově náročnější. Myslím, že je tu i lepší parta a tak si na nic nestěžuji. Sice dojíždím, což nebylo zezačátku jednoduché, ale už jsem si zvyknul“, podělil se o své dojmy žák 6. třídy.